Selasa, 9 November 2010

Jom kira hidup ini berapa lama?

Bismillah..

Berapa lama aku nak hidup?? berapa lama aku dapat hidup??

persoalan yang berlegar di minda sejenak aku melihat keranda jenazah diusung ke dalam van...

Itulah jenazah saudara Luqman Razali*. Pilu dan sedih hati aku melihat jenazah itu diusung sambil diiringi keluarga dan ibu bapa.

Hati aku tersentak bila ingat apa yang aku dah buat sebelum ni?apa sumbangan aku buat?

Apa pengajaran aku dapat?

Jawapan objektif ala2 spm..pilih 1 je..

A) Sedih lepas 2,3 hari dah x ingat pasal mati
B) Sedih dan fikir apa aku nak buat utk jd lagi baik.
C) Sedih dan banyakkan amal
D) Sedih dan bertekad untuk sentiasa buat diri ini lebih dekat dengan Allah n bersemangat utk ikuti orang2 terdahulu untuk kejar pahala n buat 'bisnes dunia n akhirat' untuk dapat redha Allah n bila dapat redha Allah baru boleh dapat syurga di sana.
E) Rileks la muda lagi..nak enjoy puas2 nanti taubat la..

nak pilih jawapan yg mana ek?

kena cek kontrak dengan malaikat maut dulu kot..alamak..kontrak tu rahsia lak..nanti dah sampai masa baru dapat tau..camtu aku nak pilih D..sebab matlamat aku nak senang selama2nya bukan kejap je..tapi susah kan..susah tu senang..senang tu susah sebab mati tu susah kalau kita selalu senang dalam tinggal hukum agama n buat dosa n mati tu senang kalau susah nak buat dosa masa hidup n susah gak nak kena siksa n senang masuk syurga..sekarang jom pilih n tentukan mana kita nak..kerana mati itu benar..knape x percaye?..tunggu giliran masing2 n nanti confirmkan betul ke x?lepas tu habaq mai kat yang belum tiba giliran..boleh ke?

“Dimanapun kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, walaupun kamu berada di dalam benteng yang tinggi dan kukuh” (QS. 4 An nisa : 78).

“Bawalah bekal, karena sesungguhnya sebaik-baiknya bekal adalah taqwa” (QS. 2 Al Baqarah : 197)

Jom berlumba-lumba membuat kebaikkan dengan pelbagai program Islami seperti join usrah dab lain2..yang boleh menjana bisnes MLM DUNIA N AKHIRAT!..

Tinggalkan jahiliah dalam diri anda demi merubah diri..

moga dirimu bahagia di sisiNya

* saudara Luqman Razali merupakan seorang aktivis PEMBINA yang banyak berkorban demi merubah diri n insan disekeliling dalam membawa mengenal erti hidup sebagai seorang Muslim yang mengamalkan Islam secara syumul(menyeluruh)..

P/S: Moga beliau ditempatkan golongan yang mendapat syurga bersama-sama insan yang bertaqwa yang lain..moga kita dapat berjumpa dalam keadaan yang penuh riang ria di syurga yang indah..insyaAllah

Blog Luqman Razali: http://bonekadunia.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan