Selasa, 12 Oktober 2010

Ingin Hiburan, tetapi bagaimana?




Perjalanan saya ke Putrajaya minggu lepas mendapat sesuatu pandangan yang baru dalam kehidupan dan dunia seni..sebelum ini kebiasaannya hanya melihat persembahan di kaca televisyen.Itupun hanya hiburan yang 'bosan' dan membantutkan minda sahaja..ah bosan dan jelek melihat aksi 'sopan' artis barat dan ala-ala barat itu memperagakan aksi mereka.




Walaupun pada mulanya High School Musical dan musical2 lain itu nampak hebat dan berjaya menambat hati para 'jejaka-jejaki' di luar sana tetapi kini saya sudah temui suatu pembaharuan muzikal yang belum pernah diadakan di Malaysia lagi.(kalau silap tolong betulkan...)Muzikal yang saya maksudkan adalah SIRAH MUZIKAL yang memang mantap dan menjana pengetahuan dalam bentuk hiburan!

SIRAH MUZIKAL LAGI BEST DARIPADA HIGH SCHOOL MUZIKAL??KENAPA???apa yang best sangat?

1. anda akan menyaksikan para pelakon adalah anak muda Melayu Islam bukan diimport dari barat!!!

2 mengetengahkan jalan cerita berunsur sejarah yang ilmiah dan bukan hiburan semata-mata!

3. diselangi dengan lagu-lagu yang membawa mesej positif.

4. anda akan rasai kelainan bila melihat persembahan teater yang sukar dijumpai di negara barat..

5. Sirah keagungan Islam dipersembahkan dalam dialog yang mudah untuk dihayati.



antara persembahan yang dipertontonkan adalah teater, nyanyian Nasyid oleh kumpulan Sohwah, Rabitah, Muadz, Nazrey Johani, Far-East, Now See Heart, deklamasi sajak dan tayangan video..



apakah alasan lagi untuk mengatakan hiburan Islam hanya nasyid yang mendayu-dayu dan tidak menarik..itu ini dan macam2 lagi?sedangkan terdapat berbagai pilihan?anda pilih dan anda tentukan!



Islam itu indah dan luas..selagi hiburan tersebut tidak melampaui batas dan syariat..maka Islam membenarkannya..

satu perkara yang menarik perhatian saya ketika menghadiri Sirah Muzikal ini adalah dewan auditorium majoritinya dipenuhi dengan anak muda...sehinggakan ada yang datang 'walk in' untuk dapatkan tiket disaat akhir tetapi tidak dapat membeli tiket kerana tiket habis..begitu ghairahnya mereka untuk mengenali muzikal Islam dengan lebih dekat lagi..tahniah saya ucapkan..





p/s:kepada yang masih belum pernah ke Sirah Muzikal dan seumpamanya, cari peluang untuk tonton dan nantikan yang seterusnya jika ada..rugi yob kalau edok amik peluang best camni.. =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan